Hoe ga je om met regressie?

Wat gebeurt er? Je kind had het allemaal zo goed begrepen en nu kan hij of zij het plotseling niet meer? Regressief gedrag is altijd beangstigend. Zoveel werk en tijd en ineens is alles om zeep en moet je opnieuw beginnen. In feite herbegin je niet van nul. Zelfs indien je het oefenen moet hervatten, toch weet je al hoe je het moet aanpakken, wat werkt en niet werkt, enz. Je bent al heel wat opgeschoten. Bovendien is de regressie wellicht maar tijdelijk.

Probeer te achterhalen waardoor de regressie wordt veroorzaakt, laat je niet ontmoedigen en doe het nodige om hier doorheen te geraken. In je zoektocht naar de oorzaak van de terugval kan je zichzelf volgende vragen stellen:

Is er iets veranderd voor je kind?

  • In de situatie waarin het oefenen plaatsvindt of in het verloop ervan?
  • Is er iets belangrijks gebeurd? Een verhuizing, verandering van school, van begeleider; ... ?
  • Vindt zijn of haar lievelingsactiviteit op een andere dag plaats?
  • Is er een detail veranderd? Is een meubelstuk of een voorwerp in zijn of haar omgeving van plaats veranderd, gebruik je een voedingsmiddel van een ander merk?

Is de doelstelling nog altijd geschikt?

  • Heeft je kind een gezondheidsprobleem? Verkoudheid, pijn, vermoeidheid?
  • Was de vaardigheid echt verworven?
  • Werd de hulp misschien te snel stopgezet?
  • Werd de beloning misschien te snel afgebouwd?
  • Zit je kind in een opstandige fase?
  • Gaat het om verveling? De doelstelling is al lang bereikt en misschien is het tijd om iets anders aan te leren.

Het zou ook kunnen dat je kind een mindere dag heeft en er daarom niet in slaagt het geleerde uit te voeren. Het gaat dus niet noodzakelijk om regressie. Iedereen heeft wel eens een mindere dag. Kijk nog even de kat uit de boom vóór je je zorgen begint te maken.