Participate!
Menu

Stappenplan voor activiteiten

Mensen met autisme hebben het moeilijk met plannen, organiseren en het uitvoeren van opeenvolgende handelingen of de stappen van activiteiten.

Om uw kind te helpen kan u de activiteit of handeling in stappen aanleren. Dat kan op verschillende manieren:

De volgorde van een activiteit met materiaal verhelderen

Met manden, bakjes, potten of plateaus kan u de opeenvolging van een activiteit voor uw kind verduidelijken.

Thuisgekomen de spullen wegbergen: de zak bovenaan neerzetten, de sjaal in het mandje leggen en de schoenen in de onderste bak opbergen.

Na het eten wordt de vuile vaat in een bak gelegd.

Appelsienen persen.


Doorgaans werken we van links naar rechts, van boven naar beneden, omdat dit overeenstemt met de richting van hoe we schrijven. Maar door de inrichting of indeling van de omgeving is dit niet altijd mogelijk (het afdruiprek bevindt zich links van de spoelbak, er is onvoldoende plaats,… ). Welke de richting tijdens het oefenen van een vaardigheid ook is, gebruik tijdens het leerproces dan altijd dezelfde volgorde of manier om de dingen te doen.

Milan leert afwassen. Zijn papa plaats altijd de vuile vaat op een onderlegger zodat hij weet wat hij moet afwassen en wat niet. In het bakje zit de nodige hoeveelheid afwasmiddel. Zo wordt voorkomen dat Milan teveel afwasmiddel gebruikt.

De handdoek en een dienblad liggen klaar voor de propere vaat.


Met hulp
Leer uw kind de van opeenvolgende handelingen aan met de verschillende types hulp. Wijs bijvoorbeeld de verschillende kledingstukken aan die uw kind tijdens het aankleden moet aantrekken (hulp met gebaren). Begeleid fysiek de handelingen om de tanden te poetsen (fysieke hulp).

Meer lezen: Hoe uw kind helpen?

Met visuele ondersteuning
Wanneer u de activiteit aan de hand van een taakanalyse in verschillende stappen hebt verdeeld (de vaat doen, handen wassen, aankleden, enz.), kan u een geheugensteuntje maken met een afbeelding of beschrijving van elke stap.

Nadat de ouders de verschillende stappen om naar het toilet te gaan visualiseerden, heeft Luna haar angst overwonnen en wil ze nu op het toilet zitten.

Filip gebruikt een geschreven lijst om een tas soep te maken.


Hang de visuele ondersteuning goed zichtbaar op bij de plek waar de activiteit wordt aangeleerd. Leer de verschillende stappen door bij het begin te beginnen.

Dit bord met afbeeldingen verduidelijkt alle stappen die Kilian moet doorlopen om zich ‘s ochtends en s‘avonds in de badkamer klaar te maken. Om een goed overzicht te houden, verplaatst Kilian de rode magneet na elke uitgevoerde stap.

Als hulp bij het aankleden heeft de mama van Seppe verschillende visuele hulpmiddelen gemaakt. Ze kiest het hulpmiddel in functie van het weerbericht: je moet een pull, een hemd of een T-shirt aantrekken.


Leer uw kind om de visuele ondersteuning te gebruiken wanneer het de taak uitvoert: eerst de afbeelding of beschrijving van de eerste stap bekijken, dan de eerste stap uitvoeren, het geheugensteuntje (indien mogelijk) wegnemen en zo verdergaan tot de hele taak is uitgevoerd.

Tijdens het aankleden kleeft Thomas na elke uitgevoerde stap de afbeelding op de onderste velcrostrip.

Tijdens het scheren doorloopt Pierre alle afgebeelde en genummerde stappen.



We nemen opnieuw de taakanalyse van de mama van Wout:

Handeling Resultaat
Dag observatie: 02/04/08
De stop in de wasbak stoppen Geslaagd
De juiste kraan kiezen (warm water) Gefaald (hulp met gebaren)
De kraan opendraaien Geslaagd
De wasbak laten vollopen met de juiste hoeveelheid water Gefaald (hulp met gebaren en verbale hulp)
De kraan dichtdraaien Geslaagd
Het washandje nemen Geslaagd
De hand in het washandje steken Beginnend (fysieke hulp)
Het washandje nat maken Geslaagd
enz.  

In functie van zijn resultaten leert de mama van Wout hem de tweede handeling: 'de warmwaterkraan kiezen'. Wout krijgt daarbij niet alleen hulp met gebaren, maar ook visuele: het koude en warme water kregen een kleurcode zodat hij ze makkelijker kan onderscheiden.



Wanneer Wout alle handelingen onder de knie heeft, zal hij ze achter elkaar leren uitvoeren. Het is dan dat de visuele ondersteuning volop haar nut bewijst: dankzij de visuele voorstelling van alle stappen zal Wout leren ze op elkaar te laten aansluiten.