Eric Willaye

Prof. Dr. Eric Willaye

Eric Willaye is doctor in de psychologie en docent aan de afdeling Klinische Orthopedagogiek van de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit van Bergen. Hij is gespecialiseerd in de analyse en behandeling van gedragsstoornissen evenals in diverse interventiemodellen.

Hij is ook algemeen directeur van de Stichting SUSA (Service Universitaire Spécialisé pour personnes avec Autisme). Binnen de Stichting heeft hij, naast de diagnostiek, begeleiding en opleiding, samen met zijn collega's verschillende diensten en initiatieven ontwikkeld voor mensen met een verstandelijke beperking en/of autisme (Respijtdiensten, Dienst voor de behandeling van ernstige gedragsstoornissen, Dienst ter ondersteuning van de werkgelegenheid, ...).

Hij wijdde zijn proefschrift aan het begrijpen van moeilijk gedrag en interventies (Willaye, E. & Magerotte, G. (2008), Evaluation et intervention auprès des comportements-défis : Déficience intellectuelle et/ou autisme. Brussel: De Boeck). Hij verzorgt tal van cursussen voor hulpverleners en ouders, met name over het omgaan met probleemgedrag.

Hij heeft bijgedragen tot verschillende aanbevelingen betreffende de ondersteuning van mensen met een Autisme Spectrum Stoornis, de ondersteuning van mensen met Intellectuele Ontwikkelingsstoornissen en de ondersteuning van mensen met uitdagend gedrag, in België en in het buitenland.

Enkele  publicaties:

  • Willaye, E. (2008), Pour un service d’hébergement intégré à la cité. In Rogé, B., Barthélémy, C. & Magerotte, G., Autisme : actualités et perspectives - Itinéraires de vie : quels services pour quels devenirs ? Paris : Dunod.
  • Tassé, M.J., Willaye, E., (2008) Préface - Évaluation fonctionnelle et développement de programmes d'assistance pour les comportements problématiques - Manuel Pratique. Robert E. O'Neill, Robert H. Horner, Richard W. Albin, Jeffrey R. Sprague, Keith Storey, J. Stephen Newton. Traduction : Compagnon, P. Bruxelles : De Boeck.
  • Magerotte, G., Willaye, E. , Deprez, M. & Haelewijck, M.-C. (2009). Une approche éducative pour les personnes ayant une déficience intellectuelle. Associons chercheurs et praticiens. In Guerdan, V., Haelewijck, M.-C., Moulin, J.-P. et Petitpierre, G. (Eds). Participation et responsabilités sociales : un nouveau paradigme pour l’inclusion des personnes avec déficience intellectuelle. Berne : Peter Lang SA- éditions scientifiques.
  • Willaye, E. (2010), Préface - PEP-3 Profil psycho-éducatif. E. Schopler & M.D. Lansing, R.J. Reichler, L.M. Marcus. De Boeck Ed. Supervision scientifique de la traduction. Elaboration du logiciel de cotation
  • Magerotte, G. & Willaye, E. (2010), Manuel d’Intervention Comportementale Clinique. Bruxelles : De Boeck.
  • Magerotte, G., Bouchez, M.-H. & Willaye, E. (2010). L’intervention psycho-éducative en autisme : des pratiques pour favoriser le développement des personnes avec autisme. In C. Tardif (Ed). Autisme et pratiques d’intervention (pp. 85-125). Marseille : Editions Solal.
  • Willaye, E., Delmotte, J., Descamps, M. (2012) « Vers un style de vie valorisé. Manuel d’utilisation du programme OPTION. » Bruxelles : De Boeck Université « Question de personnes ».
  • Willaye, E. & Magerotte, G. (2008 & 2014), Evaluation et intervention auprès des comportements-défis: Déficience intellectuelle et/ou autisme. Bruxelles : De Boeck.
  • Willaye, E., Descamps, M., P. Belvèze, N. Blaise, M. Deprez (2020). Évaluation des compétences Fonctionnelles pour l’Intervention auprès d’adolescents et d’adultes ayant de l’autisme et/ou déficience intellectuelle modérée à sévère (Version Révisée et Évolutive - EFI -RÉ). Bruxelles : De Boeck.