Vrije tijd buitenshuis

"Thomas heeft veel energie. Hij rent graag; hij moet zich kunnen uitleven. Jammer genoeg wonen wij op een appartement en hebben we geen tuin."

Observeren

Thomas is 5 en heeft een matige ontwikkelingsachterstand.
Hij is graag buiten. Hij houdt van bewegen, rennen, klimmen. Hij is vooral dol op schommelen.
Thomas praat niet.
Hij begrijpt het gebruik van gewone gebruiksvoorwerpen.
Hij houdt zo van water dat er een timer nodig is wanneer hij in bad gaat.

Een doel bepalen

Het is belangrijk dat Thomas zich kan uitleven en zijn teveel aan energie buitenshuis kan kwijtraken.

Het doel dat werd gekozen: Thomas zal elke dag vóór het avondmaal naar het vlakbij gelegen speelpleintje gaan. Hij zal er naar hartenlust kunnen schommelen, één van zijn favoriete bezigheden.

Aan de slag

De situatie aanpassen

De tijd organiseren en visualiseren:

  • een afbeelding van een schommel voorzien;
  • een timer gebruiken om de duur van de activiteit 'schommelen' aan te geven.
schommel voorwerp

De activiteit aanpassen

  • Thomas gaat te voet van het appartement naar het speelpleintje. Zo zal hij zich alvast kunnen uitleven.
  • De ouder die hem vergezelt, zal vrij snel doorstappen (in functie van de leeftijd en de mogelijkheden van Thomas).

Hulp bieden

  • De ouder die hem vergezelt, neemt Thomas bij de hand.
  • Hij zegt regelmatig "we gaan naar de schommel" terwijl hij hem de afbeelding laat zien.

Belonen

Wanneer ze op het speelpleintje aangekomen zijn, mag Thomas op de schommel.

Wat als het regent?

Voor Thomas is het erg belangrijk om elke dag minstens 10 minuten buiten te kunnen zijn, welk weer het ook is.
Er bestaat aangepaste kleding voor slecht weer (waterdichte broek).

En daarna...

Indien Thomas er de pas inhoudt en dat prettig vindt, kunnen zijn ouders een sportcentrum zoeken waar Thomas bijvoorbeeld kan gaan rennen.

Opmerkingen

  • Er moet een activiteit worden gekozen waarin Thomas daadwerkelijk geïnteresseerd is.
  • Indien de ouders een sportclub vinden, is het belangrijk dat ze de leden informeren over autisme en over Thomas in het bijzonder.
  • Zeker in het begin is het belangrijk dat Thomas individueel begeleid wordt.
  • Ook visuele ondersteuning is belangrijk voor Thomas.