Video’s bekijken | |
![]() |
Samen spelen |
"Théo speelt nooit met Hugo, zijn broer. Hoe kunnen we hen helpen om eens iets samen te doen?"
Théo is 6 en heeft een lichte ontwikkelingsachterstand.
Zijn broertje is 4 ½ jaar oud en heeft geen noemenswaardige problemen.
Théo is graag buiten. Hij houdt van lawaai en heeft dan ook de neiging om er te maken door voorwerpen tegen elkaar te slaan.
Hij heeft een goede algemene en fijne motoriek.
Hij heeft veel energie en houdt van rennen en trampolinespringen.
Hij begrijpt eenvoudige instructies ("Kom", "Ga zitten", enz). Hij zegt enkele woordjes en reageert op zijn voornaam.
Hij bladert graag in de fotoalbums van het gezin.
Voor de ouders is het belangrijk dat Théo en Hugo samen spelen.
Het doel dat werd gekozen: Théo en Hugo zullen driemaal per week na het avondmaal een partijtje blikwerpen spelen.
De situatie aanpassen
De ruimte organiseren en visualiseren:
het blikwerpen wordt buiten gespeeld, op het terras. De verschillende spelelementen worden op een tafel geplaatst.
De tijd organiseren en visualiseren:
foto’s worden aan Théo getoond (partijtje blikwerpen → trampolinespringen).
De activiteit organiseren en visualiseren:
Beschrijving van het spel
Om het spel goed te laten verlopen, wordt het in verschillende stappen onderverdeeld:
Hulp bieden
Belonen
Wanneer hij zijn beloning krijgt (hij mag trampolinespringen na het partijtje blikwerpen), wordt de foto van de trampoline naast die van het blikwerpen gehangen. De ouders laten Théo opnieuw de foto’s zien.
Later kunnen de kinderen verschillende partijtjes blikwerpen na elkaar spelen. Er kan voor visuele ondersteuning worden gezorgd, bijvoorbeeld in deze vorm:
Copyright © Participate! 2023 | Woordenlijst Bibliografie Sitemap Privacyverklaring Français | By ![]() |