Contact |
Suggesties of fouten gevonden? |
Laat het ons weten. |
Met ingang van het M-decreet zijn scholen verplicht om voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften redelijke aanpassingen te voorzien die nodig zijn om onderwijs te volgen in een gewone school. Het is niet de bedoeling om leerlingen met een beperking te bevoordelen, maar om de nadelen van een onaangepaste omgeving te compenseren. De aanpassing moet:
Er bestaat geen lijst met redelijke aanpassingen. De redelijkheid van aanpassingen moeten steeds in de praktijk en per individuele situatie afgewogen worden. Dit dient steeds in overleg met alle betrokkenen te gebeuren: leerling, ouders, schoolteam en CLB. Redelijke aanpassingen kunnen verschillende vormen aannemen:
Of een aanpassing onredelijk of disproportioneel is, wordt aan de hand van een aantal criteria beoordeeld:
Het niet verlenen van redelijke aanpassingen is een vorm van discriminatie waarbij de bewijslast ook bij de school zal vallen, d.w.z. dat de school moet kunnen argumenteren waarom de aanpassingen niet redelijk of disproportioneel zijn.
Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die gewoon onderwijs volgen. Het gaat om leerlingen die één of meerdere functiebeperkingen hebben op mentaal, psychisch, lichamelijk of zintuiglijk vlak.
Ouders of de leerling melden de specifieke ondersteuningsbehoeften bij de leerkracht of de schooldirectie. Vervolgens brengt de school de verschillende partijen samen: de leerling, ouders, leerkracht(en), medewerker van het CLB en eventueel andere ondersteuners en/of zorgverleners om te bekijken welke redelijke aanpassingen voorzien kunnen worden. De afspraken worden schriftelijk vastgelegd zodat het voor iedereen duidelijk is wat van hen wordt verwacht. Overleg wordt gepland om de aanpassingen te evalueren om eventueel bij te stellen.
In het hoger onderwijs worden de aanpassingen aangevraagd bij het aanspreekpunt voor studenten met een functiebeperking. De aanpassingen worden per semester of academiejaar vastgelegd.
Opmerking: Sticordi-maatregelen maken op zich onderdeel uit van het algemeen zorgbeleid, maar de school en CLB kan bekijken welke maatregelen zinvol zijn. Ook hier is aangewezen om afspraken over de toepassing van Sticordi-maatregelen op papier te zetten.
http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/redelijke-aanpassingen
Thema's: Onderwijs
Copyright © Participate! 2023 | Woordenlijst Bibliografie Sitemap Privacyverklaring Français | By ![]() |