Federale Ombudsman

Wat is het?

De Federale Ombudsman is een onafhankelijke instelling die gratis klachten over de werking van de federale administratie onderzoekt.  Je vindt bijvoorbeeld dat men een fout maakte waar je nadeel van ondervindt of je wacht al geruime tijd op een antwoord van een federale administratie.

Weet je niet zeker of men je klacht wel zal onderzoeken? Kijk het na via www.ombudsman.be

Kosten

De behandeling van je klacht is gratis.

Voor wie?

De Federale Ombudsman is er voor iedere burger die een klacht heeft over een federale administratie. Je moet wel al contact opgenomen hebben met de administratie waarover je klaagt. Deze administratie moet dus jouw klacht al kennen en de kans hebben gekregen om de (eventuele) fout recht te zetten.

Hoe aanmelden?

Schriftelijk

Mondeling

  • maak een afspraak en ga langs. De kantoren bevinden zich in het Forum, een gebouw van het federale Parlement. In de buurt van het Koninklijk Paleis, het station Brussel-Centraal en de metrostations Park, Kunst-Wet en Madou. 
  • telefonisch : op het gratis nummer 0800 999 62
  • kom naar één van de spreekuren in je buurt

Je bezorgt de Federale Ombudsman volgende gegevens:

  • je naam, adres en telefoonnummer(s)
  • wanneer je telefonische bereikbaar bent
  • over welke federale administratie je klaagt
  • een beschrijving wat er gebeurd is en wanneer het gebeurd is
  • de reden waarom je daarover klaagt
  • hoe de overheidsdienst op jouw klacht heeft gereageerd
  • stuur fotokopieën mee van alle stukken die voor jouw klacht van belang zijn