Participate!
Menu
Home Ondersteuning zoeken De Praktische Gids Vertel ik de arts dat ik autisme heb of dat mijn kind autisme heeft?

Vertel ik de arts dat ik autisme heb of dat mijn kind autisme heeft?

Het kan belangrijk zijn om de arts te vertellen dat je autisme hebt of dat je kind autisme heeft. Geef informatie waarmee de arts best rekening houdt om tot een correcte diagnose te komen. Afwijkende lichaamsbeleving of -reacties kunnen ertoe leiden dat de arts bepaalde ziektebeelden onterecht uitsluit, bijvoorbeeld omdat de persoon met autisme een hoge pijndrempel heeft of zelf koorts niet opmerkt. Het anders verwerken van zintuiglijke prikkels en moeite om zich uit te drukken kan tot heel wat misverstanden leiden. Enkele mogelijke aandachtpunten wanneer je de arts wilt inlichten:

Pijnbeleving en verdoving:

  • hoge of lage pijndrempel
  • voor sommige pijn erg gevoelig en voor andere pijn veel minder tot niet gevoelig
  • afwijkende reactie op verdoving (meer dan doorsnee nodig of sterke reacties)
  • moeilijk kunnen aangeven waar je pijn voelt

Koorts:

  • afwezigheid van koorts
  • koorts zelf niet opmerken

Eten en drinken

  • niet goed aanvoelen wanneer je honger en dorst hebt
  • geen verzadigingsgevoel
  • eenzijdig eten (smaken of texturen niet verdragen)

Prikkelverwerking

  • voortdurend overprikkeld (waardoor men bijvoorbeeld vaak hoofdpijn of spierpijn kan hebben)
  • hypogevoelig voor de tastzin (bijvoorbeeld ongevoelig zijn voor pijn)
  • hypergevoelig voor de tastzin (bijvoorbeeld hevig reageren op een onverwachte aanraking)

Informatie verwerken:

  • traag verwerken
  • anders verwerken
  • taal letterlijk nemen
  • slecht geheugen
  • belangrijke zaken niet kunnen onderscheiden van details

Bijgevolg verkeerde, te weinig of irrelevante informatie geven aan de arts, geen rekening houden met belangrijke informatie van de arts

Medicatie

  • gevoelig voor bijwerkingen
  • andere bijwerkingen
  • geen effect
  • reeds effect met een lage dosis

Opvolgen van de behandeling

  • moeilijk omgaan met veranderingen, bijgevolg moeilijk om voorgestelde veranderingen op vlak van eten, slapen, bewegen, … op te volgen
  • moeilijkheden om informatie te verwerken: meer uitleg nodig, uitleg op papier nodig, pauzes nodig om de informatie te verwerken, …

Een lijstje met aandachtspunten kan handig zijn om bij te hebben als je naar de arts gaat. Klik hier voor een voorbeeld.

Bijgewerkt op 03/09/2013