Uitleg over de Wegwijzer

Met de Wegwijzer kunnen anderen jouw kind met autisme leren kennen op veel verschillende vlakken: de mogelijkheden, de moeilijkheden, de gevoeligheden en kwetsbaarheden, de behoeftes, … en dit voor vele levensdomeinen. Het is dus meer dan een opsomming van wat de persoon met autisme kan en niet kan. Tevens krijgt men handvatten aangereikt om samen aan de slag te gaan en om gepaste ondersteuning te bieden waar wenselijk.

Informatie mondeling doorgeven is zeer vluchtig. Mondelinge informatie is ook vatbaarder voor individuele interpretaties. Je hebt geen vat op wat de ander onthoudt van jouw verhaal, ook al hebt je nog zo goed bepaalde zaken benadrukt.

Je kind heeft een nieuwe leerkracht, gaat naar een andere school, er is een nieuwe sportleider in de club, er komt een andere babysit, je ontmoet nieuwe mensen … zo moet je steeds weer jouw verhaal doen wat vermoeiend kan zijn.

Je kind verandert ook en wat hij voordien niet kon, kan hij nu misschien zonder hulp. De informatie over jouw kind kan je met De Wegwijzer gemakkelijk actualiseren.

Anderen informeren kan de samenwerking en de vertrouwensband ten goede komen. Als men weet wat men mag verwachten en verduidelijking krijgt hoe men best kan ondersteunen en wat men best kan vermijden, kan dit het leven van eenieder alleen maar aangenamer maken.

Hoe de Wegwijzer gebruiken?

De Wegwijzer is thematisch opgedeeld zodat je de informatie op een overzichtelijke manier kan presenteren. Niet alle informatie is voor iedereen even belangrijk. Je hoeft dus zeker niet alle rubrieken van de Wegwijzer in te vullen. Je kiest welke informatie je geeft en de lezer kan het thema aanklikken waarover hij informatie wenst.

Je kan op elk moment je informatie bewaren en pauzeren.

Lees meer: Inhoud van de Wegwijzer
Lees meer: Een Wegijzer creëren
Lees meer: De Wegwijzer invullen

Voor wie is de Wegwijzer bedoeld?

Hoewel De Wegwijzer oorspronkelijk bedoeld is om informatie over een kind met autisme door te geven, kan het ook voor andere doelgroepen gebruikt worden zoals bijvoorbeeld personen met andere ontwikkelingsstoornissen of een verstandelijke beperking.

De Wegwijzer richt zich in de eerste plaats naar ouders, maar is evengoed bruikbaar voor dienstverleners die met ouders willen samenwerken.

zij vertellen

Toen Kobe pas naar school ging hebben we een Wegwijzer aangemaakt. Een document waarin je als ouder bundelt wat de mogelijkheden zijn van je kind, wat vlot loopt, wat minder vlot....Je kiest zelf wat je erin zet en wat niet. Het is heel erg uitgebreid en wij hebben destijds de Wegwijzer beetje bij beetje aangevuld. Ik vond het toen vooral geruststellend dit document te hebben. Want als je kind net in een klas zit en het eerste oudercontact is geweest, heb je niet alles over je kind kunnen vertellen. En dus gaf ik destijds een afdrukje mee in de boekentas. De juf liet me toen ook weten dat ze er best wel wat puntjes had uitgehaald en ook herkende bij Kobe. Af en toe is er wel een update nodig. En zodus, een dikke week voor school, ben ik er terug aan begonnen.

-
Mama van kobe